Välkommen

Gör så här: Att skriva inlägg/svar:

Fyll i fälten nedan, skriv sedan ditt inlägg i textrutan märkt med "Kommentarer", tryck på knappen "Submit".

Om du ångrar dig och inte vill sända det du skrivit, tryck på knappen "Reset". OBS! De enda fält du måste skriva in är "Namn" och "Kommentarer".

Tänk på att anonyma inlägg anses fega. För någon stötande inlägg avlägsnas omedelbart!


Lämna inlägg
Namn:
Email: (Valfri)
Kommentarer:
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: ingen tillit till SAP
Datum: Wendsay 20 August 2008
Kommentarer: de som kommer till det mötet ryms säkert i lokalerna på badhuset. Liksom jag själv, träffade jag en kippare i dag på stan som gått ur partiet, pga "förlovningen" Folk slutar i partiet och styrelsen drar på för fullt sitt ös mot sossarna. Det här är inte klokt. Nu är det kanske läge att bilda något helt nytt. !!!Det behövs säkert, ett sossestyre i Sverige skulle inte innebärä enbart frälsning för norra sverige. Har ni redan glömt vilka som ville införa ILO 169 om de skulle kommit till makten, jo sossarna.
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: Läsare
Datum: Wendsay 20 August 2008
Kommentarer: Poikkijärvi heter det
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: poikijärvi stor finskt eller
Datum: Wendsay 20 August 2008
Kommentarer: namnen har sitt ursprung .
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: stor svensken
Datum: Wendsay 20 August 2008
Kommentarer: det saknas ett finskt ord , avundsjukan endast den svenska . jukkasjärvi är lika fattig på svenska ord ,
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: ..
Datum: Wendsay 20 August 2008
Kommentarer: "det saknas ett riktigt ord i finskan "...

Det saknas mycket i dina korkade inlägg..
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: Lars Törnman
Datum: Wendsay 20 August 2008
Kommentarer: Gårdagens referensgruppsmöte mellan sap-kip beslutade att medelemsmöten hålls samtidigt tisdagen den 16 september klockan 18. Återkommer om lokal för kips möte. Alla ni som har bokat den 4:e stryk datumet och skriv istället den 16:e.
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: jukkasjärvi på svenska va
Datum: Wendsay 20 August 2008
Kommentarer: det saknas ett riktigt ord i finskan , att upptäcka ej först ett språk gör svensken fattig
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: BJK
Datum: Tuesday 19 August 2008
Kommentarer: Ni som verkligen vill veta vad jag menar kanske har fått en vink i de två sista inläggen nedan.
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: ..
Datum: Tuesday 19 August 2008
Kommentarer: Men svensk sjukkassa vill du ha
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: VAAAA
Datum: Tuesday 19 August 2008
Kommentarer: hahaha, ja du alla de som jobbade i gruvan och aldrig lärde sig att prata svenska satt och perklade dagarna i ända, och gratis svenskundervisning på betald arbetstid blev de erbjudna, snack inte skit här
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: född med språket
Datum: Tuesday 19 August 2008
Kommentarer: politiken straffade direkt alla som brukar sitt modersmål förutom stor svenskan i skolan .

hur många elever rappe som bestraffning , eller straffarbete när man använde med fött språk '

i dag har kunskapen nått huvud staden ,och nu vågar språken leva sitt liv . utan att staten griper in .

1970 fanns rädslan kvar i kiruna , trots kunskap vågade det ej använda sin tunga trots kunskapen .

Det finns många levande som minns bestraffningen från skol tiden
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: BJK
Datum: Tuesday 19 August 2008
Kommentarer: Jag har under flera år förordat ett trekulturellt kiruna kommun grundat på väärti/verti-systemet, som i förlängningen syftar till ett mångkul.turellt kiruna kommun.
Jag har aldrig varit emot samer (språk och kultur), men är motståndare till sapmitanken (mark och vatten) då samiskt ägande av marker historiskt inte är bevisade.
Jag har heller inget emot svenskar i kiruna kommun, men är emot det storsvenska i kiruna som kräver att all politik i kiruna kommun skall handla om kiruna och alla statliga jobb som tilldelas kommunen skall placeras i kiruna vilket också skett - hundratals statliga jobb har enbart placerats i kiruna.
Storsvensken i Kiruna har inga som helst planer på att göra kommunen till mångkulturellt. Ser du inte det här, Vladimir? I Kiruna vill man inte ens att inlägg som berör annat än Kiruna skall finnas på denna och på sap:s sida. Ser ni inte detta? Det är inte jag som är inskränkt påstår jag.
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: ..
Datum: Tuesday 19 August 2008
Kommentarer: jojo men den svenska sjukkassan duger iallafall
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: VAAA???????
Datum: Tuesday 19 August 2008
Kommentarer: men sluta då att hacka på svenskar och samer som du gjort i flera år, du motsäger ju dig själv hela tiden, ingen har tvingat tornedalingarna till nåt, skitsnack som vanligt´, du verkar ju dessutom inte fatta att du själv är svensk, hur orkar en människa gnöla i åratal om skitsaker
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: surströmingen bäst i partilokalen
Datum: Tuesday 19 August 2008
Kommentarer: kip har surströming i lokalen som brukligt till marknads helgen .

traditioner att följa , en riktig strömming att skölja ner , en äkta kip utan moderat bismak
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: BJK
Datum: Tuesday 19 August 2008
Kommentarer: Anders!
"Det är ju inskränkheten och främlingsfientligheten som skapar motsättningar i samhället. Din okunskap bygger på denna polarisering, mellan folkgrupper".

Jag har läst liknande saker förr av sk svenskar.
Tanken är ungefär: Det är klart att det blir bråk om alla vill vara vilka de är. Om alla accepterade att vara svenskar så skulle fred råda i hela världen.
Visst tror jag det.
Men, hur är det inte orealistiskt att önska att alla i världen skulle acceptera att vara svenskar? Är det inte en mer realistisk väg att acceptera att vi alla är olika och att alla grupper får vara vilka de är?
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: svensken finns i finska österbotten
Datum: Tuesday 19 August 2008
Kommentarer: svensken runt kusten , kvänen i fjällen osv ..nu finns endast grå sossar men vad gör det falukorven har blivit internationell ,koskenkorvan europeisk vad lev ett sunt liv som sosse med stöd från den kyrkliga värden.

det är nu livet är som bäst ,,kip med det fria ordet osv
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: BJK
Datum: Tuesday 19 August 2008
Kommentarer: Nu har jaf förståss inte påstått att svenskheten är förebild för mänskligheten, utan jag har påstått att svenskhetn INTE är förebild för mänskligheten, som man i sin enfald har fått för sig inom svensklägret.
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: Edwin
Datum: Tuesday 19 August 2008
Kommentarer: Har ALDRIG NÅGONSIN hört ens en viskning om att svenskheten skulle vara förebild för hela mänskligheten,det är ju abnormt att påstå något sådant.Ja du har fel när du påstår det.
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: BJK
Datum: Tuesday 19 August 2008
Kommentarer: "Är det nu ett sånt otroligt svek att inte prata byfinska?".

Är det nu ett sånt otroligt svek att påstå att svenskheten inte är förebild för jordens 6,7 miljarder människor?
Har jag fel när jag påstår det?
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: ..
Datum: Tuesday 19 August 2008
Kommentarer: Är det nu ett sånt otroligt svek att inte prata byfinska?

Kirunapartiets Debattforum
  
Från: när kommer kvänerna till marknaden
Datum: Tuesday 19 August 2008
Kommentarer: hoppas att kvänerna aktiverar skapar mötes pats på marknaden .
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: Läsare
Datum: Tuesday 19 August 2008
Kommentarer: Vad är värre, att bli dräpt för den man är eller att förtryckas och förnekas hela sitt liv?
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: BJK
Datum: Tuesday 19 August 2008
Kommentarer: Judarna visste åtminstone vilka de var när de gick in i döden. Det vet inte självförnekarna när de så småningom blir slutgiltigt nedbäddade.
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: ..
Datum: Tuesday 19 August 2008
Kommentarer: Vad du tar i BJK ligger tillochmed Hitler i lä. Är kvenernas lidande större än judarnas?
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: BJK
Datum: Tuesday 19 August 2008
Kommentarer: Har ni någonsin hört från någon plats på jordklotet, nu eller historiskt, att individer från något folk varit så i grunden indoktrinerade, så att de tagit avstånd till eget sitt språk och sin egen kultur så att de velat överge det.

Här ligger Hitler och Stalin i lä, för vad Sverige historiskt har lyckats åstadkomma!

Vad jag vet har inget folk, som varit under inflytande av ett annat folk, varit så isolerat och blivit så nedtryckta, att stora delar av individerna i befolkningarna inte velat vara vilka de själva varit eller är?

Tvärtom är det väl vanligare att folk gått i krig för att försvara sina språk och sina kulturer.

Vad har hänt i Kvenland?, när barn övergett, och överger, sina föräldrar och sina förfäder?, för att förena sig med sina förtryckare.

OM DETTA MÅSTE BERÄTTAS!
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: BJK
Datum: Tuesday 19 August 2008
Kommentarer: Har ni någonsin hört från någon plats på jordklotet, nu eller historiskt, att individer från något folk varit så i grunden indoktrinerade, så att de tagit avstånd till eget sitt språk och sin egen kultur så att de velat överge det.
Här ligger Hitler och stalin i lä för vad Sverige historiskt har lyckats åstadkomma! Vad jag vet har inget folk, som varit under inflytande av ett annat folk, varit så isolerat och blivit så nedtryckta att stora delar av individernas befolkning inte velat vara vilka de själva varit eller är?
Tvärtom är det väl vanligare att folk gått i krig för att försvara sina språk och sina kulturer. Vad har hänt i Kvenland?, när barn övergett, och överger, sina föräldrar och sina förfäder?, för att förena sig med sina förtryckare. OM DETTA MÅSTE BERÄTTAS!


Kirunapartiets Debattforum
  
Från: Vladimir
Datum: Tuesday 19 August 2008
Kommentarer: To Anders:
Mycket genomtänkt,välformulerat och dessutom sant!!
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: Edwin
Datum: Tuesday 19 August 2008
Kommentarer: Kiruna,Gällivare,Jokkmokk o.s.v ligger överhuvudtaget i det område som i forntid kallades för "Kvenland". dröm vidare.
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: helt rätt...
Datum: Tuesday 19 August 2008
Kommentarer: ..har BJK denna gång : Kvenland är lika med Kvenernas land det kan ingen komma runt vare sig historien aller annat
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: Anders
Datum: Tuesday 19 August 2008
Kommentarer: Man tar sig för pannan och suckar när man läser BJK:s utlägg. maken till navelskåderi och inskränkhet får man leta efter.

Jag citerar BJK här nedan "Vi har ingenting att lära av överlägsna svenskar vad som denna kommun behöver. Det vet vi bäst själva" Slut citat.

Om det nu vore så BJK, varför är du så desperat i din argumentation om att övertyga andra om din förträfflighet och ditt ursprungs överlägsenhet. I din desperation tar du till snacket om arier och annat. Detta visar ju bara att du själv anammar en sånt segregerat tänkande.

Det är ju inskränkheten och främlingsfientligheten som skapar motsättningar i samhället. Din okunskap bygger på denna polarisering, mellan folkgrupper.

Jag tycker BJK att du skall ta frågan om lokalhistorien i vårt område på allvar och bilda dig. Läs lite och tänk efter, så kanske det till slut faller på plats även hos dig.
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: Ut i skogen ska vi gå ..
Datum: Tuesday 19 August 2008
Kommentarer: pratar en massa ovidkommande skit som vanligt, vi bor i sverige, svenskar är vi ditt jävla svammel om att försöka göra oss till nåt annat kräks vi åt i samförstånd, så packa du och stick själv om du tror det är bättre nån annan stans, en liten klick bybor som tror att de härstammar från en sagokung, är det såna som ska styra i samhället?
ditt land existerar inte, fö instämmer jag med Edwin
så godbajs med dig
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: Edwin
Datum: Tuesday 19 August 2008
Kommentarer: Gnället fortsätter o lär så göra tills du har slängt in skridskorna, o för övrigt kan du ha ett bra liv,så bra som det kan bli i all din pessimistiska förtvivlan o misär,elände o gud vet allt
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: BJK
Datum: Tuesday 19 August 2008
Kommentarer: Mitt land är här i Kvenland! För hundra år sedan fanns inte svenskan eller svensken här. All är välkommen till Kvenland, men måste ta seden dit ni kommit och anpassa er till oss som var här före er. Annars finns ju alltid alternativet att packa och sticka till det arieland som ni tror resten av mänskligheten har som föredöme.
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: Edwin
Datum: Tuesday 19 August 2008
Kommentarer: Det är rent fasligt vad BJK tycker o tänker om sverige o svenskar o det svenska systemet.Det smartaste för din del vore väl att emigrera till något land som faller dig i smaken,men då uppstår nästa fråga,var hitta ett sådant land????.Men å andra sidan så är det väl ingen land som tar emot obotliga pessimister o gnällspikar så Franz Josefs land skulle passa herrn alldes utmärkt,så kan du sitta där med isbjörnarna.
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: BJK
Datum: Tuesday 19 August 2008
Kommentarer: "BJK den evige pessimisten!".

Ja en sak är klar, och det är att vi i Kiruna kommun inte kommer att kunna få till en vettig politik, om vi låter en Stockholmsk "svensk"-sfär diktera villkoren för oss, i tron att de är någon världselit. Man behöver inte följa OS och CNN många minuter för att förstå att svenskheten inte sätts på någon tron. De som har den bästa kunskapen om Kiruna kommun är vi som bor i kommunen. Vi har ingenting att lära av överlägsna svenskar vad som denna kommun behöver. Det vet vi bäst själva. Men för att kunna styra kommunen själva, så måste vi släppa föreställningarna om en överlägsen svenskhet, som 6,7 miljarder av mänskligheten har som föredöme, för det har inte 6,7 miljarder av mänskligheten. Svenskar är världsmästare endast i Sverige. Det visar bland annat måttbanden och klockorna i Peking i dagarna.
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: när ska facket Gruvfackets medlemmar ha samkväll
Datum: Monday 18 August 2008
Kommentarer: att fack politiken centralt ordnat ett industri fack där politiken bjuder till fest ,,,,,,men var är forna ledaren ,,,,dessa brukar vara med , ett viltkort för att peppa socialistiska rörelsen .

saknas politiskt vänster samarbete , tidigare hade forna gratis medlemsavgift till den socialistiska rörelsen .
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: Läsare
Datum: Monday 18 August 2008
Kommentarer: Det går bra för de stolta Svenskarna i OS!

Exakt som i samhället också. Ingen får sticka ut-Lagom är bäst.
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: nästan lika att riva och bygga nyttt,,,,,,,,,,,,,
Datum: Monday 18 August 2008
Kommentarer: Lasse han repar sitt hus och inser hur mycket jobb det åtgår , nya upptäcker kommer fram när man river i gammalt ,,,,,det måste här och där ,lika att bygga nytt,,,,.

gäller samma i politiken är sap lika jobb krävande när politiken ska ställas om från borglig moderat till socialistisk vänster all möda att bygga nytt av något gammalt .

hoppas att samarbetet kommer i gång så att moderaten swedell får andra uppgifter .
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: Ut i skogen ska vi gå
Datum: Monday 18 August 2008
Kommentarer: BJK den evige pessimisten!
usch vad trött jag är på ditt gnäll
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: En socialdemokrat
Datum: Monday 18 August 2008
Kommentarer: Stort tack till dig LT för din information. Det visar att du verkligen vill förankra dina tankar bland alla Kirunabor. Det visar på att du inte vill föra diskussioner, som är så här viktiga för samhället, i de slutna rummen dit endast politikereliten har tillträde. Däremot så visar de ledande sossarna på deras maktfullkomlighet. Dom är ju van att sitta med borgerligheten där ingen annan kan vara med. Det verkar som att dom inte ens informerar de egna medlemmarna och styrelsen. Därför så hoppas jag verkligen att du går in i SAP och förändrar arbetssätt och attityder i det partiet. Och det redan nu innan dom hinner spika något valprogram för nästa val, som inte kommer att ha med KIPs ideologi det minsta utan ni kommer att få finna er i det som dom där har sagt ska kallas sosseideologi. Stå på er och gå in och förändra det borgerliga sossepartiet i Kiruna! Lycka till!
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: kip medlemm ,,,,,,
Datum: Sunday 17 August 2008
Kommentarer: hur många nya medlemmar har anslutit ,,,,,till socialistiska partiet
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: analysen 2
Datum: Saturday 16 August 2008
Kommentarer: Tack LT för att du är den ende som informerar i dina veckobrev det politiska situationen i Kiruna. Kolla på sap sidan om ni vill se motsatsen. Förstår att det finns ilska mot det som kan ske hos många främst andra partier som hamnar i skuggan men skit i det. Låt dem hållas. Kul att följa Divas utveckling. Hur blir det med jakten?
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: ..
Datum: Saturday 16 August 2008
Kommentarer: Tack BJK för att du låtit mig ostörd svamla här på sidan... Alltid jobbigaren när man måste hitta på eget svammel...

Kirunapartiets Debattforum
  
Från: ..
Datum: Saturday 16 August 2008
Kommentarer: Har lite roligt åt barnsligheterna jag skriver - inte ens jag själv kan ändå riktigt skratta åt mig själv :-(((
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: BJK
Datum: Saturday 16 August 2008
Kommentarer: Ni som föraktar ert kvenska ursprung och som söker bort från det mot det svenska. Kolla nu i OS hur föga imponerande detta svenska är ute i världen.
Jag behåller min kvenska identitet. Det är ingenting märkvärdigt heller ute i världen, men kven är den jag är, och det räcker gott.

"Svenskar" har nu haft initiativet under lång tid på denna sida, då man fått vara ifred för personer som jag.

Diskussionerna har stannat av därför att "svenskar" inte har egna idéer och kan därför inte driva en egen linje, man kommenterar andras. Och finns inte idéer att kommentera från andra så har man ingenting att säga, och man är inte självständig nog för att själv initiera någonting.
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: analysen
Datum: Friday 15 August 2008
Kommentarer: Den politiska debatten i kiruna har sedan länge gått i stå, på ena sidan tjafsar man om vem som var först, lappen eller kvänen, ingen lokalpolitisk debatt förekommer alls, bara ursprungstjatter (SAP)

på KIP snackar man om hundars utveckling eller så tjafsar man om LT:s ev inkomstläge eller så sprider man skit i största allmänhet, inte konstigt att kiruna styrs av ett gäng flummare som vill sko sej själva då de vet att det inte finns nån opinion.
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: ..
Datum: Friday 15 August 2008
Kommentarer: Det har jag inte gjort
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: ..
Datum: Friday 15 August 2008
Kommentarer: Detta har jag faktist skrivit alldeles själv!!!
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: ..
Datum: Friday 15 August 2008
Kommentarer: Visst är jafg väl rolig...:-))))))
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: det är fritt att anluta sig till sap ,,,,,,,,,
Datum: Friday 15 August 2008
Kommentarer: det är alla fritt att ansluta till sap som medlem .

Även kip har medlemmar och nya är välkomna om partiet ska fortsätta ,så betala in medlemsavgiften det avgörs kip s framtid .

det är medlemmarna som styr så även i kip

om medlemmarna ändrat uppfattning finns det andra partier .
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: ang veckobrevet
Datum: Friday 15 August 2008
Kommentarer: Nu börjar det bli dags att avsluta veckobrevskrivningen, har lagt märke till att det är hunden Diva som omtalas i varannan rad. Vi är inte så intresserade i dagsläget över om hur Diva ev pissar o bajsar utan det finns mycket viktigare frågeställningar när KIP:s ledare ska lägga ner hela partiet. eller är vi fortf mest intresserade av Divas ev konster. Det här har slutat likna Kirunapartiet. Kanske vore bäst att de i KIP som vill ansluta sig till S gör det och resten stannar kvar. "resten " kanske inte är så få som det låter.
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: Läsare
Datum: Friday 15 August 2008
Kommentarer: Passa dig för att dopa dig, Lasse! Du minns väl skriverierna från (urinerandet utomhus). Annars så var liknelsen träffsäker.
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: Lars Törnman
Datum: Thursday 14 August 2008
Kommentarer: Däremot har jag skrivit veckobrevet som jag önskar ni läser.
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: Inte
Datum: Thursday 14 August 2008
Kommentarer: Detta har jag inte skrivit!!
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: mugabe
Datum: Thursday 14 August 2008
Kommentarer: Detta inlägg är gjort av mig
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: 16 Olsson
Datum: Thursday 14 August 2008
Kommentarer: Sluta nu Martin.Olsson! Detta är tarvligt mot SO.
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: Olssons katt
Datum: Thursday 14 August 2008
Kommentarer: Nedanstående "rättelse" var gjort av mig - "Martin.Olsson" - utan inte sannolikast av mig
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: Siksten Olsson
Datum: Thursday 14 August 2008
Kommentarer: Nedanstående "inlägg" var inte gjort av mig - "SixtenOlsson" - utan sannolikast av mina bästa vänner här på aidan - "dubbelpricken?"
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: VerkligaFakta
Datum: Thursday 14 August 2008
Kommentarer: LT skrev 2/aug: "Kan inte kalla senaste landstigsvalet för kip för fiasko. Tänk bara att det var knappt hundra röster som saknades för oss att komma in i landstinget."

Kirunapartiet fick 4363 landstingsröster dvs 98,3% av norrbottningarna röstade INTE på KIP!
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: manpower
Datum: Thursday 14 August 2008
Kommentarer: Att möjligheterna för att rekrytera nya tim vikarier inom exempelvis omsorgen, blir av allt att döma en försvårande uppgift. Då Regeringen har i nuvarande situation starkt begränsat möjligheterna, till att använda sig av fyllnadsersättning. Lärarvikarier likaså.

Däremot så lyckas lokalpolitiker i bland annat Kiruna, klara av att ha flera ersättningar samtidigt. Hur går det ihop.
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: manpower
Datum: Wendsay 13 August 2008
Kommentarer: Ett av Nordnytts inslag handlade om de nya och försämrade möjligheterna av att ha en tjänst, med s.k. deltidsanställning.

Tidigare kunde man åtminstone använda sig av a-kassan under en betydligt längre tid, för att därmed kunna stämpla upp till heltid. De nya reglerna innebär en begränsning av tiden till endast 3 månader eller cirka 70-75 dagar om jag förstått det rätt.

Den borgerliga friheten till en sådan anställning under deltid, berör endast de som mestadels har en make som tjänar tillräckligt hyggligt, för att ekonomiskt klara sig. Precis som kvinnan i inslaget sa så måste det väl vara bättre att vara anställd med deltid, än vara "tvingad" tacka nej för att kunna erbjudas 100% a-kassa för att överleva.

Alternativet är en klar och betydlig försämring, möjligen kunde de dagar man kan stämpla upp till heltid vara längre, 1år eller liknande för att inte bidragsdelen ska riskeras sättas i system.
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: undomar vill jobba
Datum: Wendsay 13 August 2008
Kommentarer: ungdomar behöver jobb och inga annat , garantier eller tvång för samhället att ta ansvar .

det är lagar som styr företagen ,ger möjlighet till ungdomars förtjänster .

ett arbete med lön , nu har alla eu bidrag eller Företag inom näringar som lever med bidrag från staten utan egen lönsamhet .

det skall vara en skyldighet mot unga att skapa jobben i företagen .
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: ..
Datum: Wendsay 13 August 2008
Kommentarer: Var i sverige exakt ringlar sig matköerna?

Ungdomar är förresten garanterade en åtgärd efter 3 månader utan arbete
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: analysen
Datum: Wendsay 13 August 2008
Kommentarer: Ta och kika på det här programmet:

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/player.jsp?a=918935&d=13276

Fy för f-n vilket ruttet byk!
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: mat köer
Datum: Wendsay 13 August 2008
Kommentarer: mat kön är känner ingen sekretess , moderaterna har byggt bort den i kiruna efter ett antal år i kommun ledningen .

sedan kan köerna var mer synliga i kommuner söder ut , socialistiska eller ej men följ media och öppna sinnet för med människan och an gasera dig i det fattigas värld .

tyver kan det vara ointressant så länge de ej drabbar den egna familjära svären .

det är ej något brott att vara fattig och hungrig , trots detta vill många förbli anonyma i sociale register med stoltheten i behåll .

vi alla som lever i lyx , med jobb och flera semester resor till fjärran länder med pengar på kontot .

Gruvarbetaren kan vara stolt toppar med 460 000 kr /året åt den strävsamma arbetaren .

Kirunapartiets Debattforum
  
Från: ..
Datum: Wendsay 13 August 2008
Kommentarer: Var är matköerna?
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: socialistens försvarare är ok
Datum: Wendsay 13 August 2008
Kommentarer: mat köer finns , social fall finns , unga utan arbete behöver försörjning , 55 + utan arbetslöshets kassa , sjuka som mist sjukpenningen , många är fallen men som tycks öka med politiska beslut från dåvarande regeringen Persson Nudel samt fortsatt på driven av moderaterna .

du är på rätt väg var tog socialismen vägen ,,och vad är det för fel på sosse moderaternas politik i kiruna ,,,saknas socialister i sap , om så är fallet vad skall man rösta på när partiet endast till namnet är socialister .
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: ..
Datum: Wendsay 13 August 2008
Kommentarer: Ok då har du bara hittat på om matköerna då.

Vad är det för fel med sosialen då, varför är du så emot vårt sociala skyddsnät?
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: sover gör många ,,,,,
Datum: Wendsay 13 August 2008
Kommentarer: det gäller att hänga med ,,,,inget land skyltar i den statliga televisionen om sina egna mat köer ,,,,det är usa och finland som fattigdomen är ledande NY fattiga i vår tid .

Hos oss tar sociale hand om många hundra bara i kiruna , i större städer finns frivilliga org för att hjälpa den som ej söker asocialt hjälp
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: ..
Datum: Wendsay 13 August 2008
Kommentarer: Vilka dokumentärer?
Var i sverige ringlar köerna till gratis utspisning långa?

Varför är felstavaren emot att flyktingar ska få stöd, du verkar ju själv inte vara svensk.
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: sover ni,,,,,,,,
Datum: Wendsay 13 August 2008
Kommentarer: se dokumentärer från tv hur frivilliga hämtar mat från butikerna och sedan delar ut den till fattiga ,,,,,,,,9000 kr hur långt kommer du ??
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: Magnus "Stålis" Stålnacke KIP
Datum: Tuesday 12 August 2008
Kommentarer: Mmm, jag har kollat länken du länkade till Martin Olsson.
Det är trist och den sanna verkligheten att det går till på det sättet.
Det är dom lågavlönade som ska stå tillbaka för att vi i Sverige inte ska få en inflation i landet, för det är då enligt den förre finansministern Feldt, som det slår hårdast mot dom lågavlönade!
Det får man ju hålla med Feldt att där har han rätt! För dom med stora inkomster och förmögenheter drabbas inte på samma hårda sätt ekonomiskt, där det för den lågavlönade kanske den sista hundralappen handlar om att överleva.
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: ..
Datum: Tuesday 12 August 2008
Kommentarer: De allra flesta i sverige har det otroligt bra i alla fall.

Arbetslös har ca 9000 i månaden efter skatt är det svält?
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: med löner kring 45000 kr mån
Datum: Tuesday 12 August 2008
Kommentarer: Läsaren har rätt alla som har ett arbete som ger en ön från 12000 och upp till ombud man 45000 kr har det bra mycket bra .

sedan har alla flyktingar bra med vård omsorg lägenhet mat och trygg tillvaro ,,,,,

sedan finns arbetslösa , sjuka , ensamstående skilda med barn som vägrar tigga socialbidrag .

I sverige finns tusental som tigger , för att dryga ut deltids lönen , eller dryga ut sjuk eller a - kassa .

Se hur dokumentären visa den svenska bakgården , att fattidomen lyser i finnland som usa det är endas svensken som stoppat huvudet i sanden,,,,, .

svensken som har ett heltidsarbete har det bra , lönen räcker till uppehälle samt förströelse eller en familj i främmande land .
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: Läsare
Datum: Tuesday 12 August 2008
Kommentarer: Jag håller med .. !
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: ..
Datum: Tuesday 12 August 2008
Kommentarer: svenskarna har aldrig haft det bättre än idag
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: socialismen ,,,,,,,,i dag
Datum: Tuesday 12 August 2008
Kommentarer: Färsk vara i dag är politiken ,,,se hur moderaterna tog makten i riket och kiruna kommun .

Person körde medvetet ner politiken till nivå med 1930 -1945 tal,,,, samtidigt deklarerar det nya arbetarpartiet sin politik .

Moderaterna kommer att stanna ,,,enligt arbetarkommunen kommer kiruna kommun att dela makten med moderaterna , som det nya arbetare partiet trots att egen socialistisk majoritet finns med kirunapartiet .

Efter valet kommer ett bättre underlag för vilket parti har färsk vara i den vardagliga politiken för kommun medborgaren , vilket parti ger den bästa återbäringen .
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: Knasen
Datum: Tuesday 12 August 2008
Kommentarer: Nu har socialismen visat sitt rätta ansikte igen, i Georgien. Ingen av de forna Sojetstaterna ska inbilla sig att de kan bli västvänliga och införa demokrati.
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: Martin.Olsson
Datum: Tuesday 12 August 2008
Kommentarer: Den här borde bland annat en del kipare se på. Den förklarar den "enda vägens politik" som delas av socialdemorkatin och svensk höger. Den gäller än.

Den förklarar dom lama facken strejkerna som är teater egentligen, och nedmonteringen av socialismen.

Undra vad ni kipare tycker om den här.

http://www.svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/player.jsp?a=1213404&d=94792

Kirunapartiets Debattforum
  
Från: många är kluvna ,,,,,,
Datum: Monday 11 August 2008
Kommentarer: många är kluvna till alla pengar som strömmar in till politiken ,,,,,politiken är kluven när makten konstruerar makt för att klara makten åt en kluven socialist,,,,,,, från grå betong sosse till dagens sosse borgare med blåa moderata toner .

socialister med kraftig majoritet , minnet sviker först ,,,det är svårt att tro ;; skulle samarbetet med borliga moderaterna gjort sossarna till socialister .
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: ...
Datum: Monday 11 August 2008
Kommentarer: Motståndare till FRA-lagen? Hur f-n dumma tror sossarna att vi är. de dj-a har övervakat och registrerat hur länge arbetskamraterna har varit på toaletten. vad f-n, man kanske läste flamman medan det plaskade i wc:n. "presumtiva" säkerhetsrisker. skicka dom till storsien, så de inte kan opponera mot Partiet.
var är spypåsen? Palme, den högt avhållne, ljög som en häst travade. som pariordförde i Partiet satt han länspolismästaren i tukholma, h holmér, att tvåla till Bratt. en Partiordförande kunde alltså styra polisen. att sen denne klåpare till politruck helt körde utredningen om palmemordet i diket är en annan histori. kan det finnas en gudomlig rättvisa?
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: Gertrud M
Datum: Monday 11 August 2008
Kommentarer: Eftersom det till synes är många inom KIP som är emot sammanslagningen med SAP, varför inte göra en medlemsundersökning, tex utskickat via brev eller mail? Att ta upp saken i ett medlemsmöte och rösta där är inte riktigt samma sak.
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: Sixten Olsson
Datum: Monday 11 August 2008
Kommentarer: Nedanstående inlägg i mitt namn är inte in lagt av mig...

Sannolikast är inlägget gjort av mina moderat-vänner "Dubbelpricken" och/eller "Anders" :-)

Men det är klart - avvecklas Kirunapartiet, så måste jag givetvis börja söka ett nytt politiskt hem...
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: Knasen
Datum: Monday 11 August 2008
Kommentarer: Lille Per kommer till skolan en dag och berättar för fröken att deras hund har fått 7 valpar -Och alla är socialdemokrater.
-Men vad roligt säger fröken.
2 veckor senare berättar lille Per att hundvalparna inte längre är socialdemokrater.
-Men Lille Per, vad är det som har hänt? frågar fröken.
-Jo, dom har fått upp ögonen, svarar Per.
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: Sixten Olsson
Datum: Monday 11 August 2008
Kommentarer: Och nedanstående "skämt" var inte gjort av mig - "Sixten Olsson" - utan sannolikast av mina bästa vänner här på aidan - "dubbelpricken" och/eller Anders!!!

Men tanken i inlägget finns givetvis, om kip läggs ned...
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: Sixten Olsson
Datum: Monday 11 August 2008
Kommentarer: Jag tror jag hoppar av allt nu...
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: ...
Datum: Sunday 10 August 2008
Kommentarer: De ädla socialdemokraterna har myglat och ljugit i decennier. Det framgick tydligt av programmet om Peter Bratt.
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: Läsare
Datum: Sunday 10 August 2008
Kommentarer: Det fanns ett system, som gav pengar till dom anställda, som höll koll på sina medarbetare, undrar om det existerar ännu?
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: politik är penngar
Datum: Saturday 9 August 2008
Kommentarer: om man kan krypa på alla fyra inom politiken är det balt,,,,, om lönen är 56000 i månaden med sommarlov kommer svenska avundsjukan fram ,,, om man gifter sig med moderaterna är man trubadur om man har skinnet i behåll....om man som facklig kan tiga när socialister regerar med moderaterna ,,,,, det är värt 70000 i mån lön,,, är man kippare och vill regera med socialistiska sap och moderaternas Swedell kan lönen stiga till hemliga belopp,,,,, en äkta socialist inom sap räknar alla förmåner i första rummet när man företräder partiet i ur och skur .
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: Knasen
Datum: Saturday 9 August 2008
Kommentarer: En liten mattelektion.
9/12 av 65% av 41000 är lika med
9/12x65%x41000=19987,50
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: Knasen
Datum: Saturday 9 August 2008
Kommentarer: Det var du åsa som skrev formeln. Jag tror inte du är "man" att slå mig i matte.
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: åsa
Datum: Saturday 9 August 2008
Kommentarer: Knasen är lika dålig räknare som fd Kirunabo. Maxpension med nya systemet är fortfarande 65 % av lönen. Ex Törnman om han skulle vara kommunalråd i ytterligare 2 år blir hans maxpension 28 000 kr. Idag ligger han väl på 40 000 som oppositionspolitiker.
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: Knasen
Datum: Saturday 9 August 2008
Kommentarer: Enligt åsa:s beräkningsformler har Lars Törman en pension i dag på 19987,50 som kommunalråd får han en pension på 44916:-
Inte undra på att intresset hos Törman är så stort för en sammanslagning.
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: BJK
Datum: Saturday 9 August 2008
Kommentarer: Det är inte lönens storlek, som är huvudproblemet i kiruna kommuns politik utan politikernas kompetens. De partinominerade är inte vuxna det politiska uppdrag de har. De verkligt begåvade ställer inte upp under de villkor som nuvarande valsystem påbjuder.
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: Lars Törnman
Datum: Saturday 9 August 2008
Kommentarer: Det gemensamma förslag som finns idag handlar inte om att avveckla partiet till hösten. F.d kirunabo har kanske mer information än vi som förhandlar.
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: åsa
Datum: Saturday 9 August 2008
Kommentarer: f.d kirunabo verkar vara dåligt bevandrad hur kommunalrådspensionen fungerar. Exempelvis LT har rätt till idag 9/12 av 65% av 41 000 kr. Nuvarande borgarlednig i Kiruna ändrade beräkningsgrunden. Så Keneth får antal tolftedelar av 49 000 kr. För LT gäller basbeloppet och för Kenneth inkomstbasbeloppet. Heder åt LT som inte utnyttjar systemet.
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: f.d. Kirunabo
Datum: Saturday 9 August 2008
Kommentarer: Ja, det var som agt kommunalrådspensionen. Svaret gav en tydlig vink om att myclet närmare sanningen kommer vi inte. Kan du Lars Törnman redogöra för hur din villkor ser ut idag och hur de skulle förändras om du kommer till makten i höst? 11 tolftedelar av 46 000 kr/mån? Eller är det fel som det pratas på stan?
Försök sen inte att slå i folket att KIP har för avsikt att gå in i sossarna i höst! Inte har du väl för avsikt att avveckla partiet i höst? Det som ju sossarna kräver! Och sen kan du alltid säga att det blev inget, eftersom du redan vet vilka krav sossarna har. Krav som du inte tänker ställa upp på! Nä, Lars Törnman ett spel för gallerierna är vad det är. Jag måste iaf tillstå att du är en mycket duktig taktiker, som ser till att det blir nån annan som får bära hundhuvudet. Det har du gemensamt med Hans Swedell, som också säger att det blir sosssarna som får ta ställning till att bryta samarbetet.
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: Bengt Johansson-Kyrö
Datum: Saturday 9 August 2008
Kommentarer: Det har ingen som helst betydelse hur partikonstellationerna blir då politikerna är valda av partierna och inte av folket.
Det innebär att politikerna inte för kommunernas talan utan är nickedockor åt centrala partiidéer. Och de som skapar de centrala partiidéerna vill inte ha självständigt folk valda. För självständigt folk ställer till det för partierna med att komma med idéer hur politiken skall skötas. Det innebär att de som i det befintliga systemet blir nominerade, är nominerade just för att de inte har några idéer av värde för politiken, för så vill partiledningarna ha det.
Det här gör att verklig politik, som i det långa loppet skall vara till nytta för folket, inte går att föra i partier och skenvalda församlingar, utan utanför dem.

Kirunapartiets Debattforum
  
Från: guevarra. tse
Datum: Friday 8 August 2008
Kommentarer: Makten till folket!
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: fråga på stan ,,,,,,
Datum: Friday 8 August 2008
Kommentarer: det är dags för namn insamlingar för och emot .


många vill att vi ska lämna partiet i sticket och ansluta till sap .

det är upp till var och en hur medlemmar raggars till politiken .
Kirunapartiets Debattforum
  
Från: Knasen
Datum: